Algemene voorwaarden

Artikel 1: Definitie Van der Zanden Ontruimingen en klushulp

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder: 

Klusbedrijf; het ontruimen van allerhande panden, zoals gehele of delen van woningen, garages, schuren, bedrijfsruimten etc. Het daarnaast uitvoeren van allerhande klussen in en om de woning/bedrijfspand en het leveren van diverse facilitaire diensten.

Van der Zanden Ontruimingen en klushulp, de opdrachtnemer, die bedrijfsmatig kluswerkzaamheden verricht en/of facilitaire diensten verleend voor bedrijven of particulieren.

Opdrachtgever:

Bedrijf of particulier, dat of die gebruikmaakt van de diensten van Van der Zanden Ontruimingen en klushulp

Opdracht:

Het totaal van de tussen de opdrachtgever en Van der Zanden Ontruimingen en klushulp overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door Van der Zanden Ontruimingen en klushulp geleverde materialen

Artikel 2: Werkingssfeer 

2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten tussen opdrachtgever en Van der Zanden Ontruimingen en klushulp. 

Artikel 3: Offerte

3.1 Een offerte is altijd geheel vrijblijvend, tenzij dit anders is aangegeven.

3.2 In de offerte worden de bedragen inclusief btw en de btw, alsmede andere heffingen van overheidswege afzonderlijk weergegeven. Ook eventuele, in het kader van de overeenkomst, te maken kosten, zoals bijvoorbeeld verzend- en administratiekosten en parkeerkosten worden afzonderlijk in de offerte vermeld.

3.3 Als de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is het klusbedrijf daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij het klusbedrijf anders aangeeft.

3.4 Een samengestelde offerte verplicht het klusbedrijf niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

3.5 Een offerte is 14 dagen geldig na offertedatum.

3.6 Uitgebrachte offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten. 

Artikel 4: Opdracht 

4.1 Een opdracht omvat een duidelijke omschrijving van de te verrichten werkzaamheden met:

  • een vermelding van het tijdstip waarop het werk kan worden begonnen en een aanduiding van de duur van het werk;
  • de (richt-)prijs van het werk;
  • de betalingswijze;

4.2 Het klusbedrijf gaat er vanuit dat de opdrachtgever op de hoogte is van de Algemene Voorwaarden welke terug te vinden zijn op de website. Opdrachtgever wordt geacht bij het tekenen van een offerte of opdracht bekend te zijn met deze Algemene Voorwaarden. Op verzoek van de opdrachtgever kunnen deze Algemene Voorwaarden worden uitgereikt.

4.3 Het klusbedrijf behoudt zich het recht voor om, indien noodzakelijk, gebruik te maken van de diensten van een collega-(klus)bedrijf wanneer (een deel van) het werk een bijzondere specialiteit vereist of wanneer (een deel van) het werk met meerdere krachten moet worden uitgevoerd. De declaratie van het collega-(klus)bedrijf zal worden door gefactureerd naar de opdrachtgever. 

Artikel 5: Wijziging van de opdracht 

5.1 Partijen kunnen meer- en minderwerk overeenkomen, waarbij het klusbedrijf ervoor zorgt, dat dit schriftelijk wordt vastgelegd met inbegrip van het akkoord van de opdrachtgever.

5.2 Alle bijkomende, niet geoffreerde, werkzaamheden, die tijdens de uitvoering wederzijds worden overeengekomen, zullen achteraf berekend en gefactureerd worden. 

 

Artikel 6: Verplichtingen klusbedrijf 

6.1 Het klusbedrijf staat ervoor in, dat het werk naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap wordt uitgevoerd en dat het werk goed en deugdelijk wordt opgeleverd in overeenstemming met de bepalingen van de overeenkomst.

6.2 Bij de voorbereidingen en uitvoering van de opdracht zal het klusbedrijf, voor zover redelijkerwijs mogelijk, inspelen op en rekening houden met de wensen van de opdrachtgever.

6.3 Het klusbedrijf neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften en regelgeving in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.

Artikel 7: Verplichtingen opdrachtgever 

7.1 De opdrachtgever staat in voor de deugdelijkheid en de geschiktheid van de door hem ter beschikking gestelde werklocatie en voorgeschreven materialen en hulpmiddelen én voor de juistheid van de door hem verstrekte gegevens.

7.2 De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat het  klusbedrijf zijn werkzaamheden tijdig en deugdelijk onder redelijke omstandigheden kan verrichten.

7.3 Indien de opdrachtgever één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is hij gehouden de in redelijkheid hiermee verband houdende schade te vergoeden.

7.4 De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:

  • onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden
  • onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
  • kenbare gebreken van de (on)roerende zaak, waaraan het werk wordt verricht;
  • gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen, die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld.

 

Artikel 8: Complicaties 

8.1 Wanneer zich complicaties voordoen, doet het klusbedrijf hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de opdrachtgever.

8.2 Indien de complicatie tot gevolg heeft, dat het werk niet en/of niet veilig door kan gaan, zal het klusbedrijf het werk onderbreken.

8.3 Wanneer de complicatie onmiddellijk handelen vereist zal het klusbedrijf ingrijpen, ook in het geval dat de opdrachtgever niet te bereiken is.

8.4 Eventuele extra kosten, die het klusbedrijf moet maken in verband met een complicatie, die onmiddellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de opdrachtgever worden vergoed.

8.5 Indien de complicatie niet onmiddellijk handelen vereist, kan de opdrachtgever meer- en minderwerk opdragen. 

Artikel 9: Overmacht 

9.1 Er geldt uitsluitend een nakomingsverplichting wanneer en zolang er geen sprake is van overmacht in de zin van artikel 6: 75 van het Burgerlijke Wetboek. Als overmacht worden in ieder geval aangemerkt onwerkbare weersomstandigheden, niet beschikbare materialen, gevaarlijke werkomgeving en omstandigheden, die zich buiten het bereik van opdrachtgever of het klusbedrijf bevinden. 

Artikel 10: Oplevering 

10.1 Na voltooiing van het werk nodigt het klusbedrijf de opdrachtgever uit voor oplevering van het uitgevoerde werk. De opdrachtgever dient hierop binnen een redelijke termijn te reageren en kan het werk al dan niet onder voorbehoud aanvaarden dan wel weigeren onder aanwijzing van de gebreken.

10.2 Indien er gebreken worden geconstateerd, die door het klusbedrijf dienen te worden hersteld, zal het klusbedrijf deze gebreken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken na de opleveringsdatum herstellen, tenzij dit onmogelijk is ten gevolge van omstandigheden, die buiten de risicosfeer van het klusbedrijf vallen. 

 

Artikel 11: Betaling 

11.0 De opdrachtgever ontvangt direct na het werk een factuur per email met daarin werk, materiaal en bijkomende kosten (zoals gereedschapshuur, parkeergelden, e.d.) gespecificeerd.

11.0.1 De opdrachtgever betaalt direct na oplevering van de klus(jes) (het werk). Dit kan door middel contant geld te overhandigen aan Van der Zanden Ontruimingen en klushulp of door het bedrag direct over te boeken aan Van der Zanden Ontruimingen en klushulp.

11.1 Bij opdrachten, die langer dan een week duren, zal wekelijks een factuur naar opdrachtgever worden gestuurd met daarin een declaratie van de bestede uren en de in die week aangekochte materialen. Deze factuur zal door opdrachtgever in de week van ontvangst worden betaald.

11.2 Wanneer voor aanvang van het werk materiaal moet worden ingekocht voor een bedrag van € 250,- of meer zal opdrachtgever direct minimaal 50% van dit aankoopbedrag betalen als voorschot.

11.3 Indien opdrachtgever de betalingsverplichting van de wekelijkse factuur niet nakomt heeft het klusbedrijf het recht om het werk op te schorten. 

Artikel 12: Opschorting betaling 

12.1 Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de opdrachtgever het recht de betaling op te schorten, met dien verstande, dat het op te schorten bedrag in redelijke verhouding dient te staan tot het geconstateerde gebrek.

12.2 Indien het opgeschorte bedrag niet in redelijke verhouding staat tot het geconstateerde gebrek heeft het klusbedrijf het recht de wettelijke rente in rekening te brengen over het teveel opgeschorte bedrag. 

Artikel 13: Niet nakomen betalingsverplichting 

13.1 Indien opdrachtgever niet tijdig betaalt, wordt hij geacht zonder verdere ingebrekestelling wettelijk in verzuim te verkeren. Niettemin zendt het klusbedrijf na het verstrijken van de betalingstermijn  één betalingsherinnering. Daarin wijst hij de opdrachtgever op zijn verzuim en geeft alsnog de gelegen- direct na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.

13.2 Indien betaling niet binnen de in dit artikel bedoelde tweede betalingstermijn heeft plaatsgevonden verhoogt het klusbedrijf de het openstaande factuur bedrag met € 25,= administratiekosten. Bovendien is het klusbedrijf gerechtigd om vanaf de factuurdatum zonder ingebrekestelling een vergoeding wegens renteverlies te berekenen ten bedrage van de wettelijke rente op dat moment over het dan openstaande bedrag, alsmede de reeds gemaakte invorderingskosten. 

Artikel 14: Eigendomsvoorbehoud 

14.1 Alle door het klusbedrijf te leveren en geleverde zaken blijven haar eigendom totdat wederpartij aan al zijn verplichtingen jegens het klusbedrijf ter zake de betreffende, de vorige en volgende gelijksoortige leveranties ter zake door het klusbedrijf verrichte of te verrichten bijkomende werkzaamheden, alsmede ter zake de vorderingen van het klusbedrijf jegens wederpartij wegens tekortschieten door wederpartij in de nakoming van zijn verbintenissen jegens het klusbedrijf heeft voldaan.

14.2 Niet verwerkte materialen van het klusbedrijf blijven in eigendom van het klussenbedrijf. 

Artikel 15: Retentierecht 

15.1 Het klusbedrijf is gerechtigd om in bewerking zijnde, reeds bewerkte of nog te bewerken zaken van wederpartij die het onder zich heeft, onder zich te houden tot voldoening van alle kosten die het klusbedrijf heeft gemaakt ter uitvoering van alle opdrachten van wederpartij, onverschillig of deze opdrachten betrekking hebben op voormelde of op andere zaken van wederpartij, tenzij wederpartij voor deze kosten naar het oordeel van het klusbedrijf genoegzame zekerheid heeft gesteld. Alle aan de uitoefening van dat retentierecht voor klusbedrijf verbonden kosten, waaronder opslagkosten, zijn voor rekening van de wederpartij. 

Artikel 16: Aansprakelijkheid 

16.1 Het klusbedrijf is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat het klusbedrijf is uitgegaan van door of namens opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.

16.2 De aansprakelijkheid van het klusbedrijf is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag van de uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.

16.3 Het klusbedrijf is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade, niet voor eventuele gevolgschade.

16.4 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van het klusbedrijf aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan het klusbedrijf toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Algemene Voorwaarden. Het klusbedrijf is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. 

Artikel 17: Nederlands recht

17.1 
Op elke overeenkomst tussen Van der Zanden Ontruimingen en klushulp en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.